FinConnect is een online bibliotheek van Vanden Broele

Welke nieuwe bepalingen met betrekking tot overheidsopdrachten gelden vanaf 1 januari 2025?

Iedere jaarwisseling brengt veranderingen met zich mee, zo treden er ook een aantal bepalingen rond overheidsopdrachten in werking op 1 januari 2025. Wij maken voor u graag een oplijsting van de belangrijkste wijzigingen. 

  • Wijziging betalingstermijn 

Een koninklijk besluit van 12 augustus 2024 (Belgisch Staatsblad van 16 september 2024) wijzigt het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten omtrent de betalingsregels.

Het initiële KB algemene uitvoeringsregels voorziet in een verificatietermijn van dertig dagen en een betalingstermijn van dertig dagen. Een aanpassing drong zich op, temeer omdat lange betalingstermijnen en betalingsachterstanden van overheidsinstanties voor geleverde prestaties leiden tot ongerechtvaardigde kosten voor ondernemingen.

De afzonderlijke termijnen voor nazicht en betaling worden afgeschaft, er wordt voorzien in slechts in één enkele termijn de “behandelingstermijn” waarbinnen het nazicht en de betaling moeten plaatsvinden. Deze termijn bedraagt in beginsel dertig dagen.

Het gewijzigde KB voorziet in een specifieke afwijking voor overheidsopdrachten geplaatst door een aanbesteder die gezondheidszorg verstrekt en specifiek voor dit doel erkend is, met name een behandelingstermijn van zestig dagen.

Van die termijn kan worden afgeweken mits aan de volgende cumulatieve voorwaarden voldaan wordt:

  • Er moet een vermelding aanwezig zijn in de opdrachtdocumenten dat er wordt afgeweken van de algemene regel en er moet een procedure voor aanvaarding of verificatie opgenomen worden in de opdrachtdocumenten;
  • de totale behandelingstermijn mag maximaal negentig dagen bedragen, bestaande uit een verificatietermijn van maximaal dertig dagen en een betalingstermijn van maximaal zestig dagen;
  • de gekozen verificatietermijn moet in de opdrachtdocumenten gespecificeerd worden, met een maximum van dertig dagen;
  • de beschreven procedure mag niet uitsluitend worden gebruikt om een langere totale betalingstermijn te verkrijgen.

Het gewijzigde KB biedt tevens de mogelijkheid om de behandelingstermijn van om het even welke overheidsopdracht te verlengen tot maximum zestig dagen, mits er aan de volgende cumulatieve voorwaarden is voldaan:

  • De verlenging wordt expliciet in de opdrachtdocumenten opgenomen;
  • de verlenging moet objectief gerechtvaardigd zijn op basis van de bijzondere aard of eigenschappen van de opdracht;
  • de behandelingstermijn mag in geen geval langer zijn dan zestig dagen;
  • de verlenging mag niet kennelijk onbillijk zijn voor de opdrachtnemer.

Deze mogelijkheid kan worden toegepast door alle aanbesteders als aan de voorwaarden is voldaan en ongeacht de sector waarin ze actief zijn.

In functie van het monitoren van de behandelingstermijnen moet de aanbesteder een elektronisch formulier invullen dat is opgemaakt door de FOD Beleid en Ondersteuning en gekoppeld is aan de aankondiging van gegunde opdracht of aan de vereenvoudigde aankondiging van gegunde opdracht.

Bij opdrachten:

  • voor werken gaat de behandelingstermijn van dertig dagen in vanaf de ontvangst door de aanbesteder van de schuldvordering en de gedetailleerde staat van de werken evenals de eventuele andere documenten die de aannemer bij zijn schuldvordering moet voegen en die noodzakelijk zijn voor de verificatie ervan door de aanbesteder;
  • voor leveringen is het aanvangsmoment de levering, mits de aanbesteder over de regelmatig opgestelde factuur en de andere, eventueel vereiste documenten beschikt;
  • voor diensten begint de termijn te lopen vanaf de vaststelling van de volledige of gedeeltelijke beëindiging van de diensten, mits de aanbesteder over de lijst van gepresteerde diensten en de regelmatig opgestelde factuur beschikt;
    die vaststelling moet schriftelijk gebeuren zodat de datum ervan vaststaat;
    de modaliteiten ervan moeten ook in de opdrachtdocumenten vermeld zijn.

De Eerste Minister is belast met de uitvoering van het besluit en er is voorzien dat de hierboven besproken wijzigingen in werking treden op 1 januari 2025, voor de opdrachten die vanaf dat moment gelanceerd worden

  • Raamovereenkomsten

Bij wet van 8/2/2023 werd in de oorspronkelijke wet (17/6/2016, art. 143) een verplichting tot het verstrekken van statistische informatie ingeschreven, dit met ingang van 1/1/2025.

In het geval van een raamovereenkomst maakt de aanbestedende overheid uiterlijk op 15 februari van elk jaar aan het Aanspreekpunt (zie hieromtrent het art. 163 van de wet van 17/6/2016) de totale waarde over van de opdrachten die werden gegund op grond van dergelijke raamovereenkomsten gedurende het voorafgaande jaar, gebruikmakend van de elektronische toepassing die met dit oogmerk is ontwikkeld en ter beschikking wordt gesteld door de bevoegde federale dienst (BOSA - public procurement).

De eerste verplichting geldt dus voor de opdrachten gebaseerd op een raamovereenkomst en gegund in het jaar 2024. De totale waarde van deze opdrachten wordt per begunstigde onderneming opgesplitst naargelang het gaat om opdrachten voor werken, leveringen of diensten.

  • Opdrachten van beperkte waarde

Bij wet van 8/2/2023 werd in de oorspronkelijke wet (17/6/2016, art. 165, §2) een verplichting tot het verstrekken van statistische informatie ingeschreven, dit met ingang van 1/1/2025.

Uiterlijk op 15 februari van elk jaar maken de aanbesteders aan het Aanspreekpunt (zie hieromtrent het art. 163 van de wet van 17/6/2016) de totale waarde over van de opdrachten van beperkte waarde die het voorafgaande jaar werden gesloten, gebruikmakend van de elektronische toepassing die met dit oogmerk is ontwikkeld en ter beschikking wordt gesteld door de bevoegde federale dienst (BOSA - public procurement).

De eerste verplichting geldt dus voor de opdrachten van beperkte waarde gegund in het jaar 2024. De totale waarde van deze opdrachten wordt per begunstigde onderneming opgesplitst naargelang het gaat om opdrachten voor werken, leveringen of diensten. Die informatieplicht is niet van toepassing op de opdrachten waarvan het gunningsbedrag lager is dan 3.000 euro, exclusief btw

Deel deze update via LinkedIn
Deel deze update via Facebook
Deel deze update via Twitter
Deel deze update via e-mail

Al onze nieuwsberichten in uw mailbox?

Schrijf u in op onze gratis nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe regelgeving, relevante actualiteit, niet te missen opleidingen en studiedagen, ...