FinConnect is een online bibliotheek van Vanden Broele

TIP: Organiseer tijdig de bekendmaking van je belasting- en retributiereglementen!

Aan het begin van een nieuwe legislatuur wacht lokale besturen niet alleen de opmaak van het meerjarenplan, maar ook een aantal administratieve verplichtingen. Eén daarvan is de screening en actualisering van de belasting- en retributiereglementen.

Eens de ontwerpreglementen klaar zijn, moeten ze officieel goedgekeurd worden door de gemeenteraad in een gemeenteraadsbesluit. In de meeste besturen gebeurt dit op de laatste gemeenteraadszitting van het jaar, doorgaans in december, vaak vlak voor het kerstverlof.

Na de goedkeuring door de gemeenteraad volgt de verplichte bekendmaking binnen tien dagen, via de website van het bestuur (artikel 285 e.v. DLB).

Denk er dus aan om nu al alle praktische afspraken te maken over wie verantwoordelijk is voor de publicatie. In de laatste dagen voor het kerstverlof plannen veel medewerkers immers nog vakantie, waardoor de juiste collega’s soms niet beschikbaar zijn om aanpassingen aan de website door te voeren.

Breng daarom tijdig in kaart wie betrokken moet worden bij de bekendmaking, leg de workflow duidelijk vast en zorg dat alle stappen op het juiste moment uitgevoerd kunnen worden. Zo blijft de termijn van tien dagen gegarandeerd. 

Vergeet tenslotte ook niet om alle reglementen digitaal te melden bij de Vlaamse overheid via het Loket voor lokale besturen

Ook hier geldt dat een goed voorbereid bestuur er tien waard is. Zo kan elke collega met een gerust gevoel het kerstverlof ingaan.

Deel deze update via LinkedIn
Deel deze update via Facebook
Deel deze update via Twitter
Deel deze update via e-mail

Al onze nieuwsberichten in jouw mailbox?

Schrijf je in op onze gratis nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe regelgeving, relevante actualiteit, niet te missen opleidingen en studiedagen, ...